Semaiskolen og den anbragte unges overgang til voksenlivet

Semaiskolen har stor fokus på at hjælpe og forberede den unge til voksenlivet. Forskning viser nemlig, at størstedelen af tidligere anbragte unge har en række vanskeligheder og udfordringer i årene efter anbringelse uden for hjemmet. Det er særligt i forhold til at komme i uddannelse eller varetage et arbejde. Men også at have styr på… Fortsæt læsning Semaiskolen og den anbragte unges overgang til voksenlivet

Enggaarden – en del af Semaiskolen

Semaiskolens tre afdelinger er specialiseret i at arbejde med forskellige problemtyngder, og dermed varetage forskellige dele af målgruppen. Enggården rummer de unge der har størst risiko for at havne i kriminalitet, misbrug mv. Enggården er beliggende vest for Brønderslev by, men i gåafstand til banegården. Ejendommen rummer seks værelser, et personaleværelse, tre badeværelser, spisekøkken, stue, vaskerum og… Fortsæt læsning Enggaarden – en del af Semaiskolen

Der skal mere støtte til specialbørn i folkeskolen

Semaiskolen er en fælles betegnelse for 3 opholdssteder; Enggaardsvej, Stuehuset og Hovedbygningen samt et skoletilbud. På vores interne skole uddanner vi børn og unge til, at klare sig i voksenlivet – også på arbejdsmarkedet. Semaiskolen har stor fokus på rummelighed hos den enkelte, således de får det optimale ud af undervisningen. Men det er også… Fortsæt læsning Der skal mere støtte til specialbørn i folkeskolen

Semaiskolen og miljøterapi

Semaiskolen ønsker, at gøre det bedste for sine beboer. Derfor har vi et tæt samarbejde med Danmarks førende miljøterapeut, Lars Rasborg. Igennem 1,5 år har vi modtaget undervisning og trænet i miljøterapi. Miljøterapi er en behandlingsmetode, der søger at fremme muligheden for beboerens selvforståelse. Dette gøres ved at danne sig hypoteser af baggrunde for barnets… Fortsæt læsning Semaiskolen og miljøterapi

Hovedbygningen – en del af Semaiskolen

Semaiskolen‘s tre afdelinger er specialiseret i at arbejde med forskellige problemtyngder, og dermed varetage forskellige dele af målgruppen. Hovedbygningen rummer de unge der har middel risiko for at havne i kriminalitet, misbrug mv. Hovedbygningen er indrettet i en af fire længder på gården. Hovedbygningen rummer 6 værelser, et personale kontor, et personalesoverum, tre badeværelser, vaskefaciliteter, to… Fortsæt læsning Hovedbygningen – en del af Semaiskolen

Stuehuset – en del af Semaiskolen

Hos Semaiskolen har vi tre afdelinger. Hver afdeling er specialiseret i at arbejde med forskellige problemtyngder, og kan dermed varetage forskellige dele af målgruppen. Stuehuset rummer de unge der har mindst risiko for at havne i kriminalitet, misbrug mv. Stuehuset er beliggende på Kalumvej 58, i Serritslev, 8 km nord for Brønderslev. På samme matrikel har vi også… Fortsæt læsning Stuehuset – en del af Semaiskolen

“Igen idag var han smart, doven og umotiveret”

En provokerende titel, som ikke er taget ud af Semaiskolens Dagbog, men som skal vise, hvordan det skrevne ord kan stigmatisere den unge, og lukke af for vores nysgerrighed om, hvorfor den unge pakkede sig ind i en forsvarskappe, var uoplagt og ikke tilgængelig. Der kunne være rigtig mange grunde – men som ikke bliver overvejet,… Fortsæt læsning “Igen idag var han smart, doven og umotiveret”

Dokumentation på Semaiskolen

Mandag d. 2.11.15 var Semaiskolen til stormøde i Socialtilsyn Nord. Ud over redegørelse for tilsynets arbejde og forventninger til 2016, havde tilsynet indbudt Aske Scott Graulund fra kontor for dokumentation og metode og Hanne Sognstrup, kontor for socialtilsyn og national koordination fra Socialstyrelsen til at fortælle om dokumentation. Punktet hed: Præsentation af håndbog i resultatdokumentation v. Socialstyrelsen Socialstyrelsen… Fortsæt læsning Dokumentation på Semaiskolen

Velkommen til Semaiskolens blog

Så er Semaiskolen på bloggen Vi har valgt at oprette en blog, dels for at kunne fortælle om vores hverdag, dels for at kunne fortælle om vores faglighed  – og sidst men ikke mindst for at have et fora hvor vi kan fortælle hvordan samfundsudviklingen påvirker Semaiskolen – hermed både børn og voksne. Hvem er vi?… Fortsæt læsning Velkommen til Semaiskolens blog